
Transport paneli podłogowych to temat prosty w teorii, a często zaniedbywany w praktyce — a to właśnie na etapie przewozu i składowania zapada decyzja, czy zamówione panele dotrą na miejsce w stanie gotowym do bezproblemowego montażu, czy też będą źródłem kłopotów: uszkodzonych krawędzi i zepsutych zamków. Klientom powinno zależeć, aby panele podłogowe były przechowywane i transportować na równej, suchej i płaskiej powierzchni, czyli na płasko — w oryginalnych kartonach, ułożone poziomo; to standardowa i powtarzana w instrukcjach zalecana praktyka.
Powodem takiego zalecenia nie jest jedynie estetyka: panele podłogowe posiadają zameczki mocujące typu „click”. Są to precyzyjnie wycięte i zaprojektowane tak, żeby współpracować z sąsiednimi elementami. Długotrwałe przechowywanie lub transport w pozycji stojącej lub na boku powoduje działanie sił prostujących lub zginających na krawędzie i zamki, co może doprowadzić do mikroodkształceń, pęknięć lakieru przy krawędziach lub trwałego przesunięcia elementów blokujących; w konsekwencji montaż staje się trudniejszy, a po zainstalowaniu podłoga może wykazywać luzowanie się połączeń, szczeliny lub nierówności. Już producenci i instrukcje techniczne podkreślają, że krawędzie i profile łączeniowe muszą być podczas transportu i składowania chronione przed uszkodzeniem.
Jeśli panele podłogowe uszkodzone zostały tylko z jednej strony na zamku krótkiego boku można je zamontować odcinając uszkodzoną część (np. na krawędzi podłogi).
Jak więc organizować transport, by minimalizować ryzyko? Po pierwsze: zawsze używaj oryginalnego opakowania i układaj kartony poziomo, na płaskim podłożu; nigdy nie stojak ich na krawędzi ani nie ustawiaj pionowo opakowań jeden na drugim bez zabezpieczeń. Kartony powinny leżeć równo na stabilnej palecie lub bezpośrednio na podłodze samochodu, a ładunek należy zabezpieczyć przed przesuwaniem paskami i klinami. Profesjonalne wytyczne dla przewoźników wskazują też na konieczność stosowania pasów co około 2 metry i użycia kątowników ochronnych przy pasach, aby nie wyrządzić uszkodzeń krawędziom podczas naciągania ładunku.
Warto także zadbać o to, żeby panele nie były narażone na wilgoć, skrajne temperatury ani intensywne drgania. Nawet krótkotrwały kontakt z wodą lub wysoka wilgotność mogą spowodować puchnięcie rdzenia panelu, a duże różnice temperatur podczas przewozu (np. z mroźnego magazynu do nagrzanego wnętrza) mogą spowodować naprężenia. Dlatego ładunek należy osłonić folią zabezpieczającą i przewozić w suchych pojazdach, a po dostawie pozwolić materiałowi zaaklimatyzować się w pomieszczeniu, w którym ma być montowany, przez czas zalecany przez producenta.
Podczas załadunku i rozładunku stosuj odpowiednie techniki i środki ochrony: używaj płaskich palet, wózków z równą powierzchnią, unikaj przeciągania kartonów po krawędzi (co może uszkodzić naroża), chroń naroża i krawędzie wkładkami z pianki lub tektury oraz nie dopuść do przypadkowych upadków opakowań. Jeśli przewożony jest większy stos opakowań, jego wysokość i ciężar powinny być dobrane tak, by dolne warstwy nie były zbyt mocno ściskane — niektóre typy paneli i płyt warstwowych mają ograniczenia co do maksymalnej liczby warstw w stosie. Zabezpieczenie przed przesuwaniem się elementów wewnątrz ładunku oraz kontrola stanu opakowań przy odbiorze zmniejszają ryzyko reklamacji później.
Jeżeli panele zamawiane są przez klienta indywidualnego lub firmę, dobrze jest przypomnieć, że przed rozpoczęciem montażu każdy karton powinien zostać sprawdzony pod kątem uszkodzeń widocznych na opakowaniu; w razie zauważenia zgnieceń, rozdarć lub śladów wilgoci należy protokółować usterkę i nie przyjmować materiału bez zastrzeżeń, a w przypadku wątpliwości wezwać dostawcę do sprawdzenia zawartości. Drobne uszkodzenia krawędzi mogą być czasem naprawialne, ale uszkodzone zamki i rozwarstwiony rdzeń zwykle dyskwalifikują elementy do montażu. Równie istotne jest, by transport nie polegał na „doklejaniu” kartonów do siebie bez wypełnienia — luz między opakowaniami sprzyja ocieraniu i w efekcie mikrouszkodzeniom.
Darmowy transport
Dla dużych zamówień i realizacji z montażem warto skorzystać z usług profesjonalnego transportu — my w sklepie Fachowiec Opoczno zapewniamy transport gratis do zamówień przekraczających 5000 zł, a darmowy transport obowiązuje również przy zamówieniach z montażem. To rozwiązanie minimalizuje ryzyko niewłaściwego załadunku i nieprawidłowego składowania u klienta, bo nasi montażyści i kierowcy znają wymagania producentów oraz stosują odpowiednie zabezpieczenia dla ładunku. (Informacja o transporcie gratis dotyczy zamówień w ofercie sklepu Fachowiec Opoczno i realizacji z montażem.)
Najlepsza recepta na bezproblemowy montaż to planowanie transportu z uwzględnieniem instrukcji producenta — panele leżące płasko, w oryginalnych opakowaniach, przewożone w suchych i stabilnych warunkach, zabezpieczone przed przesuwaniem oraz chronione przed wilgocią i skrajnościami temperaturowymi. Jeśli chcesz, żeby zamówienie dotarło bezpiecznie i było gotowe do montażu bez niespodzianek, skontaktuj się z nami — wspólnie ustalimy najlepszy sposób dostawy i ewentualny montaż, tak aby nowa podłoga służyła bezawaryjnie przez lata.